25.11.09

Dags att mobilisera MOTSTÅNDET 1


För mig är julen en av årets stora högtider och det brukar vara både roligt och mysigt att sjunka ner i soffan med en av (de alltflera) jultematidningarna. Jag gjorde det häromkvällen men upptäckte att det inte alls var vare sig särskilt roligt eller särskilt mysigt. Jag satt och retade upp mig alltmer. Jag kände hur det liksom stockade sig i halsen och jag tappade luft när jag bildligt drunknade i alla rop på att KÖPA KÖPA KÖPA. Är det inte märkligt att vi just i jultid blir så lättpåverkade. Vi vill ju så gärna att julen ska vara allt det där som vi annars inte har. Julen har blivit bärare av all vår längtan.


Just därför är det kanske extra viktigt att ta sig tid att stanna upp och inse att vi faktiskt blir manipulerade. Det är inte så att julen blir sådär fridfullt idyllisk bara för att vi köper nya julgardiner, ljusstakar och julgranspynt.



Efter att ha läst om Ankis köpstopp och andra böcker om konsumism har det blivit lättare att stå emot. Jag har blivit mer medveten. Det är klart att jag köper saker både till mig och familjen. Jag är också så lyckligt lottad att jag kan unna mig det men det har blivit allt mindre viktigt. Jag är nöjd med det jag har. Det är vilsamt att ha en antikonsumistisk inställning. Anki skriver idag om en ny bok om jakten på STATUS : Köpstoppsbloggen: Bokonsdag: Status vägen till lycka





Själv ska jag ta itu med John Naishs bok Enough och Martin Lindstroms Buyologi.




John Naish skriver om konsten att göra sig fri från känslan av att vi ständigt måste jaga efter mer. Martin Lindstrom gör oss medvetna om hur vi påverkas av reklam och kampanjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar