15.11.09

Dostojevskij som följetong


Vissa romaner både VILL man och MÅSTE man läsa. Fjodor Dostojevskijs Bröderna Karamazov hör till dem. Eftersom det inte blev av när jag var ung, entusiastisk och hade tid (då blev det både James Joyce, Proust och annan måsteläsning) har jag gått och väntat på rätt tllfälle. Men... det kommer ju aldrig!

Nu har jag bestämt mig att läsa Bröderna Karamazov som "följetong", dvs. kanske ett eller två kapitel i veckan - utan krav på snabbare läsning. Jag inbillar mig ocks att just Bröderna Karamazov lämpar sig mycket bra för sådan långsam läsning. Ni kommer att kunna följa mina framsteg i bloggen OCH Häng på om ni vill!


I november 1881, - hans sista levnadsår - slutförde Dostojevskij sitt kanske största verk, Bröderna Karamazov (1880). Det är en historia om tre bröder, deras far Fjodor, som mördas, och om idéer i konflikt. Han hade nått höjden av sin berömmelse. I brev till sin fru berättar han hur folk på en tillställning lovordar honom och kysser hans händer. Dostojevskij avled senare samma år i Moskva. Hans sista hem låg på Nevskij prospekt i S:t Petersburg.