25.11.09

MOTSTÅND 1


Anki med Köpstoppsbloggen skriver idag om en ny bok om jakten på status. Köpstoppsbloggen: Bokonsdag: Status vägen till lycka. Har ni inte läst Ankis bok om hennes köpfria år så gör det. Den ger en mycket att tänka på.


Särkilt nu när det börjar närma sig jul och vi blir överösta med rop om att vi ska KÖPA! Anledningen till att vi just den här tiden är ännu mer lättpåverkade än vanligt är nog att julen för många får bära vår längtan efter något annat...

Vi lockas och luras att tro att vi kan KÖPA oss detta andra men kärleken, friden, glädjen, freden och samhörigheten går ju inte att köpa. Ibland tänker jag att det för oss som är kristna är lättare att stå emot. Vi vet ju varför vi firar jul. Den största gåvan har redan kommit till oss.



Låt oss hjälpa till att mobilisera motståndet mot KÖPHYSTERIN och påminna våra vänner och arbetskamrater om vad som egentligen är viktigt. ..



Min hemstad lanserar i år igen kampanjen Mer Jul i Gävle: http://www.merjuligavle.se/Start/Jag vet egentligen inte vad den går ut på men jag misstänker och tror att vi ska KONSUMERA MERA. Samtidigt som vi ska spara energi och vara aktsamma om miljön tänds miljoners lampor, mest tror jag för att lysa över vägen in till Köpcentrat.
Stå emot! Häng upp den gamla adventsstjärnan, ta fram barnens julgranspynt och skaka barret ur det gamla glittret.
För övrigt blir jag lite förvånad äver att Svenska Kyrkan står med under rubriken "Vi som tror på tomten"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar