28.11.09

ONDSKA


Jag tror aldrig det har hänt att jag har varit tvungen att lägga ifrån mig en bok på grund av att jag helt enkelt inte stod ut med att läsa vidare. Jag bev så ända in i mitt innersta berörd att jag drömde mardrömmar. Inte för att den frossar i blod eller osmakligheter, inte heller för att den bygger upp spänningen som en skräckroman. Inte alls. Utan för att den skildrar verkligheten, för att den beskriver människors ondska och människors utsatthet. För att den beskriver maktlösheten inför mötet med ondskan. En FANTASTISK bok. Tro inte att jag inte ska läsa vidare. Jag måste bara samla mig först. LÄS DEN! Tyvärr finns den inte på svenska (skandal). Shake hands with the devil av Lt. Gen. Roméo Dallaire.

Roméo Dallaire var general i den kanadensiska FN-styrkan i Rwanda. Hans beskrivning av deras arbete, deras försök att få resurser för att kunna göra något annat än att bara vara polityr och döva världssamvetet, av FNs byråkrati och inre maktspel, av hans och hans medsoldaters tid i Rwanda är inte rolig läsning, men viktig. Hans skildring av den ofattbara ondskan och det ofattbara våldet är som sagt nästan outhärdligt att läsa om.

Sent i natt går filmen Hotell Rwanda där Nick Nolte spelar honom. Har ni inte sett den så GÖR DET!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar