22.11.09

Tillbaka i Vardagen

Efter tre fantastiska dagar på BERGET är jag hemma igen. Min stora fundering när jag åker därifrån är bara HUR jag ska kunna ta med mig något av det LUGN som finns där hem.


Det är så lätt att genast fastna i snurren hemma i vardagen fast jag ändå tycker att jag har lyckats skala bort en hel del och också hittat en del strategier för att slippa den otroligt människofientliga hets vårt samhälle har fastnat i.


Det behövs verkligen en MOTSTÅNDSRÖRELSE och den finns - det gäller bara att hitta den. Tillexempel kan man läsa boken SLOW- Lev livet långsamt av Carl Honoré. En annan mycket bra bok som kom för ett par år sedan är GiselaLindés bok Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil.

Ett annat bra sätt att hitta tillbaka till lugnet är att helga vilodagen. Tillåt dig att vila! Gör något DU vill göra. Ta dig tid att känna efter vad som är viktigt för Dig.

Det finns en engelsk kampanj just för detta. Den var lit omskriven förra året men är fortfarande i gång. Kanske något att ta efter? http://www.keepsundayspecial.org.uk/

P.S. Thomas Mertons livshistoria är både läsvärd och tänkvärd. D.S


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar