12.12.09

Bibelbok


Jag var på biblioteket härom dagen. (Jag är en LIBRARYLOVER )


Jag fick då syn på Annika Borgs bok BIBELN på mitt sätt. Jag är egentligen inte så förtjust i henne och jag läste en del blandade recensioner om boken, men det gör ju att jag blev lite nyfiken.


BOKUS skriver så här: "Bibeln på mitt sätt är en rolig, vass och intelligent guide till Bibeln som vågar brottas med de eviga texterna på ett kärleksfullt och samtidigt respektlöst sätt. Annika Borg, präst, teolog och välkänd författare, tar oss med på en högst personlig guidning genom de mest centrala skrifterna i vårt västerländska kulturarv. Det blir en resa genom berättelser, poesi, brev och domedagsprofetior. Genom hedersvåld, kvinnoförtryck och kvinnofrigörelse. Genom kärlek, erotik, sorg, mirakel och ond bråd död. Bibeln handlar ytterst om människors kamp med existensens villkor. Annika Borg reflekterar över detta, och ger oss fakta om Bibelns långa tillkomsthistoria, de svartaste och ruggigaste berättelserna, tio-i-topp-listor på de bästa och mest kända texterna, bra citat om man ska hålla tal samt existentiella tolkningar av sina egna favoriter. Boken avslutas med en praktisk andakt att följa dagligen under fyra veckor."



Så nu tänkte jag försöka hinna läsa lite i helgen...

Men eftersom vi ska ställa ut våran lilla vovve Dante på STORA utställningen HUND 2009 och ska åka hemifrån 05.30 i mprgon bitti blir det väl inte så mycket SÖNDAGSVILA för min del... Idag är det dessutom JULKONSERT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar