21.12.10

Några av mina bokfavoriter

Av alla lästa böcker i år är det några som jag kommer att minnas. En av dem är Norrlands svårmod av Therése Söderlind. Jag har läst om den på lite olika håll men den har inte alls fått den uppmärksamhet den förtjänar. Den är spännande och gripande. Det är ingen deckare eller thriller i vanlig mening, men det är svårt att sluta läsa. Det är också svårt att inte bli berörd och ibland illa berörd av huvudpersonens berättelse. Vi får följa henne som 7-åring, 13-åring och vuxen.



Jag hade glädjen att upptäcka en ny favoritförfattare också -  William Brodrick. En munk som sadlat om till advokat som skriver om en advokat som blivit munk. Fader Anselm kan inte låta bli att engagera sig i människor och deras problem. Händelser under Andra världskriget (The Sixth Lamentation) eller under Första (A whispered name). Hans tredje Gardens of the dead ska jag njuta av i jul. 



Om man vill rysa lite kan jag rekommendera Dark Matter av Michelle  Paver. Ett forskningsprojekt som inte riktigt blir som det var tänkt. Ensam i den arktiska kylan och natten....eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar