5.6.11

Ogräspaj till middag

Jag vill ju att trädgården ska vara en plats för vila och rekreation. Jag tror att jag helt enkelt bestämmer mig för att Kirskålen är en bra marktäckare och grönsak!

Jag hittade ett bra recept på OGRÄSPAJ på Recept.nu av Anette Rosvall och Emma Hamberg. Det är ur deras bok Husmorsorna (som för övrigt är riktigt bra)


Ingen i familjen orkar riktigt bry sig om vår tomt så nässlor och kirskål stormtrivs och har eviga partyn i vår lumlummiga trädgård där de skålar i dagg och spöar upp små violer som ibland vågar sticka ut hakan. Men nu är det slut på festerna för jag har nämligen kommit på vad jag ska göra med de objudna gästerna. Jag ska äta upp dem. Tack Husmoderns köksalmanacka 1983 för ogräspajen. Godare paj är svår att hitta, men ingredienserna hittar du lätt och de är dessutom helt gratis.


Antal portioner: 4
Ingredienser
Pajdeg:2.5 dl vetemjöl75 g kallt smör0.5 dl kesellaFyllning:5 dl kirskål (har du en ogräsfri tomt kan du ta bladspenat)5 dl nässlor (ja, är du utan nässlor kan du köra spenat här också)0.5 st finhackad gul lök2 st finhackade vitlöksklyftor1 msk smörmycket svartpeppar3 st ägg3 dl mjölk8 st körsbärstomater i halvor150 g getost

Gör så här

1. Dra på ugnen på 200°. Börja med att göra pajdegen.
2. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Ner med kesellan och blanda till en slät deg.
3. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. In i frysen i 20 minuter medan du pysslar vidare.
4. Förgrädda pajen i 10 minuter. Under tiden sköljer du kirskål och nässlor så att sniglar och jox åker bort.
5. Fräs sedan lök och vitlök och allt det gröna i smöret. Krydda och smaka av lite.

6. Blanda ägg och mjölk i en skål och krydda lite där med.

7. Ta ut pajskalet ur ugnen, grunda med det gröna och smula över getosten.
8. Lägg tomaterna ovanpå och häll sist på äggstanningen. In i ugnen i 45 minuter.  9. Njut ditt ogräs med en fin grönsallad.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar