7.6.11

Sunkist

Jag hade ju den stora turen att vinna fint bomullsgarn Rowan Summer Tweed från Husmorsskolans Nya Syförening i vintras. Jag har gått och funderat på vad jag skulle använda det till och har tittat och letat både här och där. Till sist hittade jag mönstret Sunkist av Kirsten Kapur. Det finns att ladda hem gratis på Ravelry.




Sunkist är en liten nätt kofta som kändes alldeles perfekt lagom till sommaren. Det är en modell som stickas "top down", dvs. uppifrån halsen och neråt. Jag har aldrig provat förut men är helt såld.
Så smidigt och enkelt. Med hjälp av olika sorters stickmarkörer är det lätt att hålla ordning när man ska öka eller göra omtag. Plötsligt utan att man förstått hur det gått till är nacke, axlar och början på ärmarna samt hela kroppen liksom klar. Så just nu stickar jag bara slätstickning på livet och ska avsluta med resårkant. Därefter plockar man upp maskorna på ärmarna (som sitter på tråd) och stickar ärmarna. Ingen söm någonstans! Otroligt.

Jag såg linnet som Maja visar idag på bloggen - jättefint. Sånt vill jag också ha även om jag normalt inte annars stickar så mycket i bomull.
Sommartidsinspiration
Jag har hört mig för lite bland mina vänner och bekanta och planerat en garnbytesdag med picknick och stickning. Knytis hemma i min trädgård (förhoppningsvis) och mycket garn, prat och mat (eller fika).
Det ska bli jätteroligt, så nu ska jag fundera ut vilka garner jag kan tänka mig att byta bort.

Jag kan också berätta att jag köpt mig en ny stickbok (igen...) Jag vet inte om ni är som jag, men jag har miljoners sockgarner som ligger och väntar. Och inte kommer jag att sticka sockor av alla dem. Nu har jag fått inspiration till en hel massa andra roliga saker!

Det finns flera liknande...


2 kommentarer:

  1. Vilken fin kofta, tack för inspirationen! Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera