29.8.11

Heather Gudenkauf

Jag läser ofta böcker på engelska. Det gör ju att utbudet är oändligt mycket större än på svenska. Jag har förståelse för att inte alla böcker kan översättas men ibland tycker jag att de svenska förlagen missar en hel del mycket bra böcker, som man kanske kunde satsa på i stället för att ge ut samma säkra kort hela tiden.

Till exempel läser jag nu en roman av den amerikanska författaren Heather Gudenkauf (bara namnet gjorde mig nyfiken). Den heter The Weight of Silence och kom ut 2009 och är hennes debutroman.

Tidigt en morgon försvinner två små flickor. Callie som inte har pratat sedan en tragisk händelse under småbarnstiden och hennes bästa vän Petra. Callies mamma, vägrar tro att hennes mycket frånvarande men ofta aggresiva make skulle kunna ha något att göra med flickornas försvinnande. Hon oroar sig och känner en allt större oro för att hon, genom att stanna kvar i äktenskapet, kan ha förlorat mer än sin dotters röst. Petras pappa försöker desperat hitta dottern och konfronteras under sökandet med sidor hos sig själv han inte trodde fanns under hans intellekuella akademiska yta. De två familjerna blir motvilligt bundna till varandra i sökandet efter flickorna och vad som hänt dem. Svaret ligger fördolt i den tunga tystnaden av outtalade familjehemligheter.

Boken är skriven i korta kapitel med ett poetiskt men stringent språk. Som läsare får vi följa de olika karaktärerna genom dramat och kanske  - förhoppningsvis - få ett svar på gåtan. Boken är lanserad som en deckare men det tycker jag väl inte att den är, men spännande, fascinerande och omöjlig att lägga ifrån sig, det är den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar