20.9.11

Cyber-Symöte, Make Do and Mend


Ja, visst är det väl riktigt att försöka laga och lappa och ta vara på det man har i stället för att bara slita och slänga!

Jag tycker det är roligt att det kommit så mycket nya böcker, bloggar och tips om vad man kan göra med gamla utslitna saker.

Men det kan ju vara bra att lära sig laga också. Jag tycker det är synd att man inte får lära sig sånt i skolan. Förr var det ju självklart.






Många tycker väl att man är helt knäpp när man talar om att man stoppar strumpor...

Men när man har stickat sina strumpor själv och dessutom tycker om dem känns det ganska självklart. Dessutom är det ett ganska trevligt pyssel.



Jag använder en gammal stoppsvamp som varit min svärmors. Man kan se på slitningen att den är väl använd. För henne var det självklart att lappa och laga.



Det kan ju vara knepigt att börja om man inte vet hur man gör. Det finns en bra instruktion på bloggen 365 saker du kan slöjda. Nr 278 Laga stickade strumpor.



Jag har länge hållt på med en kudde av ett gammalt broderi. Jag köpte två färdiga broderier på Tradera för en billig peng och har tänkt att göra kuddar av dem. Jag började så bra, men sedan har de blivit liggande...

Det ska på en ytterkant och så quiltning och bakstycke.

Annars stickar jag vidare på Pippi-tröjan. Jag har bara ärmarna kvar, så det har gått fort. Det beror på att när jag stickar tycker jag att jag med gott samvete kan frossa i min favoritd-eckarserie för tillfället Criminal Minds. Håller just nu på med säsong fyra på DVD. Det blir mycket stickat ...(och tittat).

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det går framåt med pippitröjan! Jag har överlämnat den som jag höll på med, den passade :)

    Jag har inte tagit upp broderiet på vantarna än..Problemet är att jag inte har nån större lust att fortsätta om det ändå inte blir bra. Det är ju så trist att ta upp!

    SvaraRadera
  2. jag stoppar också strumpor med farmors gamla stoppsvamp. varför köpa nytt när man redan har liksom=)

    SvaraRadera