11.9.11

MITT LIV I BÖCKER - del 2

Skapandet av en Anglofil.
Staty av C S Lewis i Belfast. Ni ser väl dörren...

Det är framförallt två författarskap som lett mig in på den anglofila banan. Enid Blyton och C S Lewis. Jag har inte något specifikt minne av hur jag upptäckte Enid Blyton men hur jag upptäckte C S Lewis minns jag. Jag skulle tro att jag var i 10-årsåldern, för jag vet att jag till och från skolan gick förbi biblioteket. Ofta stannade jag till där och tillbringade en stund med att botanisera, läsa, titta och bläddra. En dag gick jag där och tittade när en av bibliotekarierna kom fram till mig och sa att hon hade en bok till mig som hon var säker på att jag skulle tycka om. Den boken var C S Lewis Min Morbror Trollkarlen och det blev början på en livslång kärlek - inte bara till det anglosaxiska utan också till C S Lewis.

Min Morbror Trollkarlen är den fristående introduktionen till Narnia-serien som tyvärr har hamnat lite i skymundan. Den skrevs visserligen efter flertalet av de andra böckerna i serien men det är i den boken man får förhistorien.

Jag vet inte hur många gånger jag har läst böckerna. Jag tröttnar aldrig. Det är lustigt att engelska barn-och ungdomsböcker så ofta inleds med att barnen av någon anledning skiljs från sina föräldrar. Det är inte alls lika påtagligt i svenska barnböcker.

Ungefär samtidigt eller kanske lite tidigare började jag läsa böckerna om Vi Fem av Enid Blyton. Finsmakarna må rynka på näsan och raljera men de böckerna är ett mitt livs stora läsupplevelser. Stämningen, miljöerna, spänningen och personerna. Jag älskade dem. De förmedlade en trygghet från en svunnen tid, ett liv som var enkelt och stabilt. För och inte tala om allt tedrickande med kakor, pajer och bullar och alla fantastiska matsäckar som packades.

Äventyrs-serien och Mysterie- böckerna läste jag också, men de kom aldrig att betyda lika mycket för mig.

Jag vet att jag inte är ensam om denna fostran. Om jag inte missminner mig beskriver Johan Hakelius en liknande erfarenhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar