15.11.11

Brobyggarna

 Romanen Brobyggarna av Jan Guillou har hypats ordentligt och jag hade faktiskt stora förhoppningar. Det lät så bra och så intressant. Men ...
....nej, inget för mig faktiskt. Jag hade nog hoppats att romanen skulle vara fängslande, sprudlande, spännande, intressant och en levande skildring av 1900-talets början.

Det är den inte. Den är trist, långtråkig, stel och helt enkelt ointressant. Ibland glimmar den till och den HADE kunnat vara så bra, men det fattas nerv och driv.

Jag kommer inte att bry mig fortsättningen. Jag tar itu med Ken Folletts mastodontroman i stället och hoppas den är bättre.

2 kommentarer:

  1. Nästan skönt att läsa detta då jag lyssnar på ljudboken just nu. Början gillade jag jättemycket men nu börjar det vara så seeeegt ....

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig till ett hundra procent! Ken Follet är en fantastisk berättare, han glömmer aldrig att det bör vara underhållande samtidigt som historien växer fram. Allas vår Jan Guillou skriver nog mest fortfarande för sig själv (vilket man i och för sig får respektera).

    Själv tillbringade jag en vecka i somras med Giganternas kamp, och var helt fascinerad. Fortsättningen lär vara på väg.

    http://www.facebook.com/pages/Thomas-Erikson/213602578663823

    SvaraRadera