17.11.11

Världskrig Z

För några år sedan köpte jag Max Brooks roman World War Z till min son. Han gillade den liksom han tidigare gillat The Zombie Survival Guide av samma författare. Jag hade tänkt läsa den jag också, men det blev aldrig riktigt av trots att den funnits i min läshög länge.

Därför var det extra roligt när det damp ner ett exemplar av den svenska utgåvan från förlaget Modernista.

Romanen är en krönika - en nedteckning av några av de överlevandes berättelser. En för läsaren anonym författare har bestämt sig för att denna historia måste bevaras för eftervärlden. Han har intervjuat överlevande runt om över hela världen, människor med de mest skiftande bakgrunder och levnadsförhållanden. Genom de återgivna intervjuerna växer en bild fram av en katastrof. Ett apokalyptisk helvete där samhällsfunktioner, politik och medmänsklighet prövas hårt.

Det är en fascinerande och spännande läsning. Som alla riktigt bra skräckhistorier är romanen så mycket mer.

Det enda som jag tycker är lite tråkigt är att man som läsare inte får någon möjlighet att följa en huvudperson eller en grupp. Boken är verkligen en krönikesamling och därför blir jag inte lika berörd som jag kanske annars skulle ha blivit.

Den får B B B B 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar