18.3.12

Grattis Barbro Lindgren

Barbro Lindgren fyller 75 år idag! Tänk vilka härliga läsupplevelser jag har att tacka henne för!

Hennes bibliografi är lång som hel toarulle...

Nja inte riktigt, men lång är den. Jag hade ingen relation till Barbro Lindgren förrän jag fick barn. Vi läste böckerna om Max och om Vilda bebin.  Men SEN!!! fick jag tillsammans med min son, som då var fem-sex år, en läsupplevelse som jag aldrig glömmer (inte han heller faktiskt). Jag läste högt för oss boken Mössan och Korken flyger som kom 1997 och innehöll båda böckerna Vems lilla mössa flyger och Korken flyger.

Vi var helt uppslukade och tagna båda två.  Jag sydde en Bisamråtta (han var vår gemensamma favorit) av en gammal tröja.

GRATTIS BARBRO från mig, Erik och Bisamråttan!




Jag måste avsluta med ett citat.
Bisamråttan har precis hämtat sin anteckningsbok och deklamerar för Barnhans, Röden och Nöken


" 'Å NI RYSKA STJÄRNOR SMÅ
PÅ DEN SVARTA HIMLEN BLÅ'
deklamerade han.
 ' Himlen kan väl inte vara svart om den är blå' , sa Barnhans.
'Dikten handlar om den ryska himlen' sa Bisamråttan milt.
Då blev de svarslösa."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar