14.6.12

Två BRA böcker

För det första; Åsa Larssons Till offer åt Molok. Om den inte redan är läst så GÖR DET, eller ännu hellre lyssna på ljudboken. Det är författaren själv som läser och det gör hon otroligt bra.

Det var, som jag redan berättat, roligt att få återknyta bekantskapen med Rebecka, Anna-Maria och den hemska von Post. Miljön och miljöskildringarna är fina och beskrivningen av hundarna underbara. Deckargåtan är precis lagom ruskig och spännande, lösningen oväntad och trovärdig och dessutom får man sig en historielektion till livs. Det var väldigt intressant att få lära sig lite om Kiruna, gruvbolaget och livet där under det tidiga 1900-talet.

B B B B B 




För det andra; Amanda Hellbergs Jag väntar under mossan.


Det är hennes första bok för ungdomar och den är inte lika ruskig och obehaglig som hennes andra utmärkta romaner - och det är väl meningen.


Det är en sorts blandning mellan fantasy och skräckroman och handlingen utspelar sig i ett svenskt klassiskt sommarlandskap.  En liten stuga i skogen, lata dagar, mygg, skogstjärn och glass, men också krypande obehag, väsen ur den gamla folktron, mylingar, skogsrå och näcken. Jag tycker att hon har fångat stämningen på pricken - det är en riktigt härlig sommarlovsläsningsbok. Den fick mig att tänka på långa dagar i hängmattan med kex och saft och läsning som enda sällskap. Hon har också skickligt vävt ihop historien och gjort den trovärdig. Spännande är den, och precis lagom läskig. Jag skulle gärna läsa en fortsättning.

B B B B 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar