13.8.12

Trädgårdsglädje

Jag har städat bland mina trädgårdsböcker och då hittade jag den här, som jag faktiskt inte läst ordentligt trots att jag haft den ett tag. Det är en dansk författare, Lisbeth Krapper, som skrivit om sin trädgård. Hon köpte ett nytt hus och fick en gammal skruttig trädgård på köpet. Hon fick ta bort, röja och börja från början. Hon skriver lättsamt och trevligt. Dessutom är hon galen i rosor - och det tilltalade mig. Jag förstår hur man kan drabbas av rosmani. Mycket bra tips och erfarenheter delar hon med sig av. Boken får B B B B


Här är min Lady of Shalott, en engelsk ros (Austinros). Den har fått namnet efter Tennysons dikt om riddarna kring det runda bordet.

..."Who is this? And what is here?"
And in the lighted palace near
Died the sound of royal cheer;
And they crossed themselves for fear,
All the Knights at Camelot;
But Lancelot mused a little space
He said, "She has a lovely face;
God in his mercy lend her grace,
The Lady of Shalott."

Jag köpte tre stycken i våras från England tillsammans med en Gertrude Jekyll. Nu planerar jag att fylla på med bland annat en William Shakespeare i vår...

1 kommentar: