10.9.12

Mystisk rysare med kultstatus

För många år sedan, antagligen någon gång slutet av 70-talet, visade SVT filmen Picnic at Hanging Rock. Jag såg den och har aldrig glömt den, inte heller har jag glömt mysteriet och ofta undrat vad som egentligen hände.

Länge länge tänkte jag att jag skulle läsa romanen som filmen bygger på men, ni vet hur det är, det kommer ständigt så mycket nytt och annat i vägen.

För ett tag sedan köpte jag i alla fall e-boken och laddade hem den till min Kindle och igår kväll började jag läsa.

Hanging Rock
Romanen skrevs av Joan Lindsey och kom ut 1967. På svenska heter den Utflykt i det okända. För er som inte känner till den kan jag berätta att den handlar om en liten grupp flickor och deras lärare från Appleyard College i Australien som åker på utflykt till Hanging Rock, en mystisk klippformation. Där försvinner oförklarligt tre av flickorna och en lärare.

Det har spekulerats om berättelsen bygger på en verkliga händelser och det är lite kultstatus över den. Det förekommer en del märkliga fenomen kring klippan, i boken beskrivs att klockorna stannar. Så gjorde de även under filminspelningen...

Vill man läsa mer kan man kika in här på Castle of Spirits, The Australian Ghost Hunters Society




Finally, I got round to read this story that has haunted me for many many years. I saw the movie for about 35 years ago and have been thinking of it now and then over the years. I think I was hoping to get some answers but I didn´t get any. That is the secret of this story´s success - that there is no summing up, no solution to the mystery.

Interesting characters, strange nature, past times and this very strange mystery makes this the classic novel it is.

1 kommentar: