22.9.12

Ny islänning!

Ni som känner mig vet att jag är svag för isländska deckare. Jag har skrivit om en del av dem HÄR och HÄR.

Nu har jag läst den fjärde romanen om advokaten Thóra Gu∂mundsdóttir av Yrsa Sigur∂adóttir, Eldnatt. (Modernista)

De tre första i serien är:
                                       Det tredje tecknet (2006)
                                       Den som gräver en grav (2007)
                                       Aska (2008)

Jag har läst dem alltsedan de kom ut och de blir bara bättre och bättre.

I Eldnatt får Thóra i uppdrag att undersöka ett fall där en ung pojke med downs syndrom dömts för mordbrand. Det gruppboende han bodde på brann ner och fem människor dog. Men var det verkligen han? Förutom mystiska telefonsamtal, mörka hemligheter, korruption och (kanske) hemsökelser finns här också en bild och kritik av den isländska välfärdspolitiken och den ekonomiska kollapsen. Hon ger också läsaren en inblick i hur det kan vara att leva med funktionshinder av olika slag.

Och självklart får läsaren lära känna Thóra lite till och ta del av hennes eget ganska kaotiska familjeliv.

Spännande, välskriven och intressant är den och jag vill gärna läsa mer om Thóra och hennes Island. Eldnatt får B B B B 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar