12.10.14

Jag har varit i Rom!

Sex fullspäckade dagar i Rom tillsammans med goda vänner är inte dumt. Forum Romanum, Palatinen, Colloseum, Vatikanen med museet och Peterskyrkan, andra kyrkor, Callistos katakomber och massor av andra saker. Plus en massa god mat, kaffe och glass.

Jag har läst första delen i Vibeke Olssons svit om Sabina och de andra tidiga kristna i 200-talets Rom - Hedningarnas förgård - och ser fram mot att läsa de andra fem.

Kvarnen & Korset
Sabina
Sabina & Alexander
Krigarens sköld
En plats att vila på
Det ger en extra dimension i läsningen nu när jag har varit i Rom.

Jag blev också lite sugen på att läsa om Carina Burmans roman Vit som marmor - ett romerskt mysterium nu när jag varit på de platser hon beskriver.









Sen funderar jag på att läsa Dan Browns Änglar och demoner eftersom den bland annat utspelar sig i Vatikanen.

Jag brydde mig aldrig om att läsa den när den kom men nu kanske det kan vara lite roligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar