1.10.14

Senaste Tana French - deckaren

Jag var inte så förtjust i den första boken av Tana French, In the woods (Till skogs) men tillräckligt för att vilja fortsätta läsa nästa i serien när den kom The Likeness (Okänt offer).  Efter den kom Faithful Place som jag tyckte var den bästa dittills och SEN kom min absoluta favorit Broken Harbour (Otrygg hamn). Det var väl därför jag hade ganska stora förväntningar på The Secret Place.

Den började riktigt bra. Flickskola, nunnor, internat. Tonårsflickor med mörka hemligheter och så ett mord förstås. Polisen Stephen Moran är en trevlig bekantskap och så även Antoinette Conway.

Men någonstans i mitten så tar det liksom stopp. Det händer inte någonting. Det är inte ens särskilt spännande. Fast jag ville ju ändå veta hur det slutade och trodde väl kanske att det skulle komma en rejäl överraskning - men det gjorde det inte.


Lite besviken blev jag men den får ändå B B B.

Jag måste bara få säga att Otrygg Hamn är en av de mest mörka och otäcka deckare jag läst men otroligt spännande. Det gick verkligen inte att sluta. Den får B B B B B 

Faithful place får B B B B och de andra två får B B B.

De ingår i en serie som på engelska kallas Dublin Murder Squad och även om det är lite olika poliser inblandade så tror jag det är roligt att läsa dem i ordning.

Alltså:


1 - In the Woods (Till skogs)
2 - The Likesness (Okänt offer)
3 - Faithful place (Brottsplats Faithful Place)
4 - Broken Harbour (Otrygg hamn)
5 - The Secret Place

1 kommentar:

  1. Tak for din anmeldelse. Dejligt at få anbefalet nogle bøger, som jeg får lyst til at læse.

    SvaraRadera