13.1.15

Fransk pärla - Drömbokhandeln


INTE mitt bibliotek! (Bild från imgkid.com)

Visst är det konstigt. Jag är en sån där som köper fler böcker än jag hinner läsa och jag köper ju bara böcker som jag VILL läsa men så blir de stående i bokhyllan i alla fall. Det dyker upp nåt annat spännande eller så har jag plötsligt inte alls lust att läsa just den boken. Men så plötsligt tar jag ner den från hyllan och börjar läsa och upptäcker att den var precis så bra som jag trodde den skulle vara.

Tack vare gruppen BoktokarnaGoodreads tog jag ner Drömbokhandeln av Laurence Cossé (som har stått och samlat damm sedan 2012) och blev fast från början.

Det är bitvis en riktigt spännande bok - nästan som en deckare. Det är svårt att beskriva romanen utan att förstöra läsupplevelsen. Den handlar förstås om Drömbokhandeln Au Bon Roman som bara säljer God litteratur. Det var härligt att få ta del av allt bokprat, boktips och tankar om vad som är god litteratur. Det var roligt att få läsa om människor som är lika boknördiga som jag själv. Förutom bokprat, en del filosofiska funderingar och så förstås intressanta karaktärer.

Den handlar också om vilken sprängkraft litteratur har, hur viktig den är för oss och vilka starka känslor den kan skapa.

Ett extra pluspoäng till förlaget [sekwa] som sist i boken sammanställt  en lista över alla författare och titlar som nämns i romanen.

Drömbokhandeln får B B B B B

Jag bara önskar att Au Bon Roman fanns på riktigt...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar