8.1.16

Utmärkt tysk deckare

Jag har lyssnat på romanen Snövit ska dö av Nele Neuhaus. Det är den fjärde boken i serien om kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein men den första som översatts till svenska. Jag hoppas det blir flera!


Den lilla byn Altenhein utanför Frankfurt är inte den idyll man kan tro. För tio år sedan försvann två unga flickor och en ung man, Tobias,  dömdes för det som antogs vara två mord. Tobias har nu avtjänat sitt straff och återvänt hem till sitt föräldrahem i Altenhein. Hans återkomst utlöser en lavin av olika händelser. Historien snirklar sig fram och tillbaka och när man tror att man förstått hur det hänger ihop så tar den en ny riktning. När jag hade lyssnat ungefär halvvägs kändes det som om allt var klappat och klart men det förstod jag ju att det inte kunde vara och den känslan återkom ända fram till slutet. Mycket spännande. Intressanta miljöer, roligt att få en inblick i det tyska vardagslivet och polisarbetet. Dessutom poliser som jag gärna läser mer om och vill veta hur det går för. Romanen innehåller nämligen också en del sidohistorier. Jag skulle vilja läsa  serien från början eftersom man får följa Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein och ta del av deras liv.
Översättaren Christine Bredenkamp har lyckats bibehålla det tyska i den svenska översättningen på ett bra sätt. Bland annat duas inte alla som man gör i Sverige och det är en mer formell ton i polisens bemötande av de inblandade.

Den får B B B B

Och hallå där Bonniers! – Kan jag få delarna i ordning tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar