13.1.17

Ett annat liv - Patrick Leigh Fermor

Jag har precis läst boken A Time to Keep Silence av Patrick Leigh Fermor. En tunn liten bok på 95 sidor som jag (typiskt mig) köpte för länge sedan (2010) men ännu inte läst.

Sir Patrick Leigh Fermor föddes 1915 i Storbritannien och dog 2011. När han var 18 år (1933) bestämde han sig för att vandra till Istanbul (dåvarande Konstantinopel). Om den vandringen skrev han långt senare A Time of Gifts (1977) och Between the Woods and the Water (1986). Det var meningen att det skulle bli en tredje del men han hann inte skriva klart före sin död. En bok som bygger på hans dagboksanteckningar och utkast gavs ut 2013 av John Murray; The Broken Road; Travels from Bulgaria to Mount Athos.

Jag har A Time of Gifts liggande i hyllan men har ännu inte läst den.

A Time to Keep Silence gavs ut första gången 1953 i en begränsad upplaga men kom sedan 1957 i en offentlig utgåva och beskriver den resa Fermor gjorde till benedictinklostren  St Wandrille de Fontenelle och Solesmes samt trappistklostret La Grande Trappe. Han besökte också de gamla klostren inhuggna i klippor i Kappadokien. Han skriver i förordet att han blev märkligt och mycket djupt berörd av dessa besök.

Han beskriver vad han ser och upplever helt enkelt och så blir det så bra. Han skriver i ett tillagt förord 1986 att han inte är helt nöjd med boken, att han hade skrivit annorlunda om han skulle ha skrivit den då nära 30 år senare men jag är då nöjd med den.
Den får B B B B 


Jag hittade en fantastiskt BBC-dokumentär om honom på Youtube.
Vilken man och vilket liv! Kolla HÄR


SparaSpara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar